Maszyny szynowe.

O wszystkim co na szynach ;)


#1 2009-02-20 18:58:16

105N-#338

Administrator

12285026
Skąd: Zabrze
Zarejestrowany: 2009-02-18
Posty: 45
Punktów :   
WWW

Konstal 105N

Konstal 105N

Konstal 105N to oznaczenie tramwaju wytwarzanego w latach 1973-1979 przez zakłady Konstal w Chorzowie. Wersja wąskotorowa to 805N.

Konstrukcja

105N to jednoczłonowy, jednokierunkowy wagon silnikowy, wyposażony w czworo drzwi.

Jest on efektem prowadzonych w latach 60. i 70. prac nad unowocześnieniem tramwaju Konstal 13N. Z poprzednika przeniesiono cały układ elektryczny, natomiast zmieniono zupełnie wygląd pudła wagonu na bardziej kanciasty. Oprócz większej liczby drzwi, powiększono także okna, nad drzwiami umieszczono ekspozytory tablic liniowych, a przedział motorniczego oddzielono od reszty wagonu niewielką szafką z elektryką i kawałkiem dykty. Charakterystyczne były wąskie poziome okienka umiejscowione pod przednią i boczną szybą kabiny motorniczego – ze względu na dużą ilość powierzchni szklanych tramwaj nazywany był akwarium. Układ elektryczny tramwaju umożliwiał jazdę ukrotnioną, ale tylko w składach dwuwagonowych. Tramwaj wyposażono w hamulec elektromagnetyczny, szynowy oraz bębnowy. Głównymi autorami konstrukcji wagonu byli dr hab. inż. Zygmunt Giziński oraz mgr inż. Wojciech Kozik.

Ulepszoną wersją 105N jest tramwaj Konstal 105Na.

Wersje

Normalnotorowa wersja 105N (oraz różniąca się drobnymi szczegółami późniejsza seria 105N/1) została wyprodukowana w liczbie 980 sztuk.

W roku 1977 wyprodukowano 4 sztuki wagonów 105NW dla Bydgoszczy i Łodzi, które nie różniły się od wersji 105N niczym oprócz zastosowania wąskotorowych wózków.

Wersja wąskotorowa 805N została wyprodukowana w roku 1978 w liczbie 25 sztuk dla Łodzi.

Na podstawie dwóch wagonów 105N, w 1995, HCP wyprodukował prototyp pierwszego w kraju częściowo niskopodłogowego tramwaju 105N/2.

Eksploatacja

Tramwaje 105N eksploatowane były przez wszystkie miasta polskie z komunikacją tramwajową. W jej trakcie wagony te poddawane były licznym modernizacjom i przebudowom na typ 105Na i obecnie spotykane są już sporadycznie.

W Gdańsku (1 szt.), Katowicach (1 szt.), Poznaniu (2 szt.) i Szczecinie (2 szt. - 720+701) znajdują się wagony przywrócone do stanu bardzo zbliżonego do pierwotnego.

Wersja wąskotorowa 105NW eksploatowana była w Bydgoszczy i Łodzi, a następnie wagony przebudowano. Łódzkie wagony 805N również poddane zostały przebudowie na typ 805Na.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/02/Konstal_105N_Pozna%C5%84_RB4.JPG

STOZŁOMKI RLZ!


---
105N >without"A"< rlZ! )

Offline

 

#2 2009-02-20 19:03:00

pershing

Administrator

8478401
Skąd: Zabrze
Zarejestrowany: 2009-02-18
Posty: 46
Punktów :   
WWW

Re: Konstal 105N

105N jest po prostu najpiękniejszym ze starszych tramwajów


-- -- -- -- --
České dráhy z Pershingami rządzą!
Najpiękniejszy i najlepszy tram to ULF!

Offline

 

#3 2009-02-20 19:03:46

105N-#338

Administrator

12285026
Skąd: Zabrze
Zarejestrowany: 2009-02-18
Posty: 45
Punktów :   
WWW

Re: Konstal 105N

ANARCHIA! .

Na prawde jest śliczny


---
105N >without"A"< rlZ! )

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi

[ Generated in 0.065 seconds, 8 queries executed ]


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.wiedzminbpf.pun.pl www.swiatpanfu.pun.pl www.ks-biecz.pun.pl www.czarnysport2009.pun.pl www.speedwaymanager.pun.pl